כללי

הבלוג השבועי – י"ג בטבת ה'תשע"ו

25/12/2015 – י״ג בטבת תשע״ו  

ב"ה
חברים יקרים,
״יתרון האור הבא מן החושך״ זהו אחד המשפטים היותר מוכרים ונפוצים בתורת החסידות. מקורו בספר הזוהר על דברי שלמה המלך בקהלת.
אמר שלמה המלך: "וראיתי אני, שיש יתרון לחכמה מן הסכלות כיתרון האור מן החשך" (קהלת ב, יג). לכאורה דברים פשוטים וברורים – יש יתרון לחכמה על פני הסכלות, כפי שיש יתרון לאור על פני החושך. אלא שהדברים ברורים מידי, ולכן תמה על כך בספר הזוהר רבי שמעון בר יוחאי באומרו:
אפילו מי שלא ידע חכמה מימיו ולא נפגש עמה יידע זאת, שיש יתרון לחכמה מן הסכלות כיתרון האור מן החשך, והוא שיבח את עצמו ואמר ׳ראיתי אני׳?!
כלומר, הדברים פשוטים כל כך, ואילו שלמה המלך החכם מכל האדם מביא את הדברים כאילו היתה זו תגלית מדהימה?!
על כן מבאר הזוהר את הדברים באור אחר לגמרי:
״וראיתי שיש יתרון לחכמה מן הסכלות״ – מן הסכלות ממש באה תועלת לחכמה, שאלמלא הייתה סכלות בעולם, לא היינו יודעים את החכמה.. כמו שבאה תועלת לאור מן החושך, שאלמלא החושך לא היינו יודעים את האור, ולא היינו רואים את התועלת של העולם ממנו.. (ספר הזוהר חלק ג', פרק מז, סעיף ב).
כלומר, החידוש שראה ואמר לנו שלמה המלך איננו שאור עולה על החושך או חכמה על סכלות, אלא שבזכות החושך נלמד ונדע את יתרון האור, ובזכות הסכלות נדע ונייקר את יתרון החכמה. אם פעם ישבתם בטיסת הלוך בת 7 שעות ליד אדם שאיננו חכם במיוחד, תדעו לייקר את חכמת האדם החכם שיישב על ידכם בטיסת חזור הרבה יותר.
תורת החסידות מעמיקה עוד שלב ומבאר
ת, שהחושך לא רק מחדד את יתרון האור, אלא מן החושך עצמו יכול לבוא אור. אם רק נדע לעשות בו שימוש נכון, לנצל אותו לטובה, נוכל להפוך את החושך לאור, את החסרון ליתרון, לעשות מלימון לימונדה.
פרשת השבוע נקראת 'ויחי', כדי לומר שמה שמתואר בה הם חייו של יעקב, השנים בהם הוא חי, חי טוב. אבל איך זה יתכן, שדווקא חייו של יעקב מחוץ לארץ הקודש, בגלות, בארץ מצרים, יקבלו הגדרה של חיים טובים 'ויחי'?
והתשובה היא משפט אחד ברור וחד: "יתרון האור הבא מן החושך". יעקב ידע לנצל אל נכון את חושך הגלות, את מצרים על סכלותה הרו
חנית ולהפכה לאור ולחכמה.
כשיהודי מצליח להישאר נאמן לעמו ולאלוקיו גם במקום של קושי וחושך, הרי שעל ידי כך הוא מתעלה, רואה אור ובמילא גם מאיר ברמה שלא היה מגיע אליה ללא הקושי, החושך והסכלות שעמם הוא מתמודד.
שבת שלום,
הרב זלמן וישצקי

 

,




כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

Close
loading...